je omgeving en je studiekeuzeHet kan soms erg lastig zijn om een passende studiekeuze te maken wanneer je omgeving weinig feedback geeft of kan geven. Niet iedereen heeft mensen in zijn of haar omgeving die kan helpen bij het nemen van die belangrijke beslissing. Dat is niet altijd onwil. Het kan ook liggen aan het feit dat jongeren een hoger opleidingsniveau doen dan hun ouders. Of dat ze een richting op willen die gewoon niet bekend is bij de omgeving. Met studiekeuzebegeleiding kun je dan misschien net op een ander spoor komen dan wat je zelf zou bedenken.

Als opleidingsniveau van je omgeving je studiekeuze beïnvloedt

Johan is een slimme jongeman, doet vwo, maar werkt niet hard genoeg. Hij moet daarom vwo 4 overdoen. Zijn ouders hebben allebei vroeger vmbo gedaan, daarna een mbo-opleiding en snappen niet goed wat Johan aan leerstof moet kennen en kunnen. Op zijn voorstel af te zakken naar de havo zeggen ze dat dat toch prima is. Het is al meer dan zij hebben. Johan doet uiteindelijk eindexamen in havo 5 en slaagt.

Daarna moet hij een studiekeuze maken. Omdat hij een economisch profiel heeft gekozen en wel redelijk goed is met cijfers, geven zijn ouders aan dat het goed voor hem is om een economische studie te kiezen. Johan kiest inderdaad voor een opleiding Bedrijfseconomie. Met veel hangen en wurgen en regelmatig frisse tegenzin steekt Johan hier een groot deel van zijn tijd in. Hij vindt het niet echt leuk en voelt zich niet zo op zijn plek. Hij besluit uiteindelijk toch te stoppen met zijn opleiding. Hier zie je goed dat de omgeving de studiekeuze heeft beïnvloed.

Na de studiekeuze

Johan neemt een pauze van het studeren en gaat werken in een functie die niet veel uitdaging biedt, maar voor nu gewoon geld in het laatje brengt. Ook fijn. Hij merkt dat hij met zijn collega’s de aansluiting niet echt heeft. Hij wil graag meer uitdaging, zoekt verdieping in gesprekken maar vindt dat allemaal niet. Voor het eerst merkt hij dat hij spijt heeft dat hij zijn vwo niet heeft doorgezet, omdat hij destijds wel het gevoel had dat hij met gelijkgestemden in een groep zat.

Johan zoekt uiteindelijk hulp bij zijn studiekeuze. Uit de analyses van wie hij is, wat hij kan en wat hij wil blijkt dat zijn persoonlijkheid en zijn vaardigheden nooit goed uit de verf zijn gekomen. De aandacht voor zijn kennis en zijn kunde was er gewoon nooit helemaal en keuzes werden een beetje op basis van gemak gemaakt. Dat besef geeft Johan rust en berusting in wat zijn keuzes zijn geweest.

Johan durft uiteindelijk voor iets anders te kiezen, iets wat niet helemaal in zijn profiel past, maar waar hij wel aan durft te beginnen. Hij heeft weer zin om te gaan studeren. Een richting in te slaan die zijn belangstelling heeft en waar hij verborgen talenten eindelijk ook goed kan inzetten. Hij kiest uiteindelijk om de opleiding in deeltijd te gaan doen, zodat hij ook nog kan blijven werken.

Leer jezelf kennen

Doordat je bij een studiekeuzetraject ingaat op allerlei aspecten die bij jou horen, kun je merken dat je meer komt te weten dan wat je in je omgeving misschien ervaren hebt. Je leert jezelf wat beter kennen en zult daardoor ook beter voor jezelf kunnen kiezen, los van wat je omgeving ervan vindt. Durf jij dat aan?

Meer weten over studiekeuzebegeleiding? Lees dan hier.