Foute studiekeuzeVoordat we de vraag: foute studiekeuze, wat nu? beantwoorden, moeten we het heel even hebben over die term, foute studiekeuze. Want wat is een foute studiekeuze? En kan je studiekeuze überhaupt wel fout zijn? Als je het niet (meer) naar je zin hebt op een opleiding, denkt aan stoppen, of misschien al wel gestopt bent, dan betekent het waarschijnlijk dat je niet bij de juiste studie zit. Is het dan meteen de foute studiekeuze? Laten we het gewoon positief benaderen en zeggen: een mindere studiekeuze. Dat geeft meteen ruimte voor verbetering, en dat voelt minder zwaar en beoordelend.

En fout, wat is nou fout? Ongetwijfeld heb je wel íets geleerd. Hoe een opleiding in elkaar steekt. Hoe studeren in zijn werk gaat, je mengen in een nieuwe groep, eigen verantwoordelijkheid pakken (of niet 😉) en meer van dat soort dingen. Dan heb je wel iets meegekregen, niet helemaal de beste keuze, maar toch.

Foute studiekeuze evalueren

Maar goed, hoe dan ook. Je hebt het gevoel dat je een mindere keuze hebt gemaakt en wilt vanaf hier verder. Zorg dan dat je in ieder geval de volgende vragen goed overdenkt en maak dan eventueel de beslissing of je al dan niet wilt stoppen.

  • Wat valt er nou precies zo tegen aan deze opleiding? Is dat de inhoud van de vakken? Is het de hoeveelheid/zwaarte? Zijn het je groepsgenoten?
  • Wat was eigenlijk mijn verwachting vooraf en op welke vlakken matcht de werkelijkheid niet met die verwachtingen?
  • Als je tegenvallende resultaten behaald hebt: heb ik hard genoeg gestudeerd? Heb ik het misschien niet goed aangepakt en had ik door anders te studeren betere resultaten behaald?
  • Word ik gelukkig van doorgaan in deze opleiding?

Voorbeelden evaluatie bij foute studiekeuze

Wat is een foute studiekeuzeStefan, Marcel, Léon. Drie jongemannen die allemaal bij eenzelfde hbo-opleiding gestart waren en al na 1 periode zoveel studiepunten waren misgelopen dat ze al zover achter liepen dat hun eerste jaar in november al bijna opgegeven kon worden.

Evalutie van Stefan:

“Ik wilde gewoon studeren en het leven van een student leiden. Ik zat regelmatig in de kroeg, miste daarom ’s ochtends de colleges, liet me meeslepen door groepsgenoten om in plaats van in de les op het terras te gaan zitten. Op zich boeide de inhoud me wel, maar ik was gewoon teveel afgeleid.”

  • Stefan stopte in november, voordat hij vanuit school de mededeling kreeg dat hij aan het eind van het jaar een afwijzend advies zou krijgen. Hierdoor hield hij de optie open om het volgend studiejaar een frisse start te maken.

Evaluatie van Marcel:

“Ik deed echt mijn best voor mijn gevoel. Nu achteraf denk ik dat ik gewoon te laat ben begonnen met studeren. Dat was ik gewend, maar op het HBO moet je toch veel meer stof verwerken. Een avond van te voren een boek openslaan is toch echt te laat. Misschien boeide de inhoud me niet genoeg om eerder te beginnen maar dat weet ik niet zeker.”

  • Marcel ging door, hoopte dat hij met allerlei herkansingen en een goede inzet alsnog voldoende studiepunten zou halen om in ieder geval te mogen blijven. Het was kantje-boord, maar hij haalde net genoeg punten om verbetering te laten zien.

 Evaluatie van Léon:

“Ik had al eerder gestudeerd, aan het mbo. Het leek een logische stap om hbo te gaan doen, maar ik heb het onderschat. En ik had niet goed nagedacht over de vervolgstap vanuit mijn vorige opleiding. Dit leek gewoon de meest logische vervolgopleiding, dat werd ook aangegeven vanuit het mbo. Maar ik had niet gekeken welke onderdelen ik nou eigenlijk echt leuk vond en of die onderdelen dan ook wel genoeg in de nieuwe opleiding aanwezig waren.”

  • Léon probeerde nog wel de opleiding te vervolgen, maar deed dat een beetje half-half inclusief studentenleven, slechte opkomst en niet hard genoeg werken. Na het eerste jaar moest hij de opleiding verlaten. Ondertussen had hij wel beter onderzocht welke opleiding dan beter op zijn mbo-opleiding en interesses aansloten. Daar is hij een jaar later aan begonnen, met betere inzet, motivatie en resultaten.

Stoppen na een foute studiekeuze

Stoppen met je studie

Terug naar de evaluatie van jouw mindere, niet foute studiekeuze:

Stel je hebt het gevoel dat je toch wilt doorgaan: pak dan de oorzaken ook daadwerkelijk aan. Niet hard genoeg geleerd? Vooruit met de geit! Verkeerd geleerd? Zoek eventueel hulp bij hoe je wel goed kunt plannen en leren. Had je verkeerde verwachtingen maar weet je nu waar het aan ligt? Zet je gewoon goed in.

Stel je antwoorden wijzen in de richting van stoppen met je opleiding. Stop er dan eerst eens mee in je hoofd. Geef jezelf intern de toestemming om te mogen stoppen. Wat doet dat met je? Voelt het als een opluchting, of juist als falen?

  • Als het als falen voelt: voor wie of wat doe je deze opleiding? Voor jezelf? Of voor anderen? Nogmaals de vraag: word ik gelukkig van doorgaan in deze opleiding?
  • Bij opluchting: je hebt je antwoord: stop!

Na het stoppen (dus ook als je op dit moment sowieso al gestopt bent) kun je gaan evalueren waar het nou precies mis ging, zodat je de volgende keer een betere keuze kunt maken en een ‘foute studiekeuze’ kunt voorkomen. Paste de opleiding niet bij mij als persoon? Of was de inhoud niet wat me ook echt interesseert? Of misschien passen je talenten en vaardigheden toch beter bij iets anders? Geen makkelijke vragen, maar als je deze vragen goed op een rijtje zet, maak je al automatisch een betere keuze.

Er zijn veel studenten die na het stoppen bang zijn om weer een mindere studiekeuze te maken. Wees eerlijk naar jezelf. Dat is het belangrijkste. Kom je er niet uit? Dan kan goede begeleiding bij studiekeuze je helpen.